Своєчасна зміна зимової гуми на літню – це безпека та економія коштів. Коли температура повітря кілька тижнів не опускається нижче нуля градусів, можна відправлятися в сервіс для «перевзуття». Оптимальний температурний діапазон починається від +7 °C. Щоб експлуатація літніх покришок була комфортною, дарувала задоволення від їзди, необхідно правильно підібрати комплект. Як вибрати якісні літні шини, на що звернути увагу розповідаємо в нашій статті. 
Особливості літніх шин
У кожної марки машини в технічній документації вказані характеристики шин, що рекомендуються, але також варто враховувати специфіку експлуатації автомобіля, стиль водіння. Літня гума має основні параметри, які обов’язково враховуються при виборі:
- Індекс швидкості.
- Індекс навантаження.
- Тип конструкції.
- Типорозміри: ширина, висота, діаметр.
Ознайомитись з цінами та моделями літніх шин ви можете у каталозі https://eurokoleso.com.ua/. Якщо виникнуть питання щодо вибору, то зателефонуйте (099) 199 49 49 та отримайте безкоштовну консультацію.
Всі характеристики вказуються на бічній частині шини. Основна відмінність літніх покришок від зимових аналогів полягає у складі гумової суміші та малюнку протектора (важливо враховувати при виборі). Саме ці критерії забезпечують оптимальну густину, пружність, зносостійкість. При плюсовій температурі матеріал не втрачає жорсткості та «чіпкості» на відміну від зимових аналогів.
ВАЖЛИВО! Існують всесезонні моделі шин, але вони за всіма параметрами поступаються спеціалізованій літній гумі. У всесезонки гірше зчеплення з дорожнім покриттям, зносостійкість, підвищена шумність. При встановленні таких покришок знижується комфорт керування авто, хід стає жорсткішим.
Склад літньої гуми
Літні покришки експлуатуються за умов підвищених температур. Розігрів від тертя посилюється нагрітим асфальтом. Для забезпечення зносостійкості, основу шин до 50% становить твердий каучук. Це природний чи синтетичний матеріал. Натуральна основа відрізняється від штучного аналога кращою зносостійкістю, пластичністю, але коштує дорожче.
До складу також входять:
- кремнієва кислота;
- технічний вуглець чи сажа;
- сірка;
- олії, смоли додаються для надання м’якості.
Це основні елементи, що використовуються у виробництві шин. Точні переліки, рецепти сумішей тримаються в таємниці. Основна мета — створення гуми високої щільності, що забезпечує ефективне аквапланування та зчеплення з дорожнім покриттям.
Види протектора
Протектор літньої гуми відрізняється несиметричним малюнком, вузькими канавками та відсутністю дрібних ламелів. Завдяки цьому під час руху транспортного засобу з-під коліс видаляється пил, бруд, сміття. Залежно від нанесеного малюнка автомобільні шини поділяються на такі види, як:

- симетричні ненаправлені найбільш популярні, тому що при монтажі не потрібно вибирати бік і напрямок обертання. При необхідності такі шини без проблем перекидаються з передніх коліс на задні для продовження експлуатації. Також вони мають невисоку вартість, підходять для їзди містом;
- асиметричні – ненаправлені відрізняються різним малюнком з обох боків. На шинах є спеціальні позначення, завдяки яким виконується правильний монтаж лівого та правого колеса. Такий варіант дає оптимальне зчеплення з дорожнім покриттям, покращену керованість. Підходить для їзди бездоріжжям і мокрим асфальтом;
- спрямовані мають характерне позначення у вигляді стрілки, що вказує напрямок обертання коліс. Покришки із симетричним малюнком характеризуються максимальним зчепленням, високим ступенем керованості, високими показниками аквапланування – відведення води. Підходять для експлуатації в міських умовах за помірного стилю їзди;
- асиметрично спрямовані – оптимальний варіант для фанів спортивного стилю. Однаково гарні на сухому та морому асфальті. Встановлюються переважно на повнорозмірні седани для забезпечення максимальної безпеки під час їзди на високій швидкості та маневреності.
Особливості вибору за умов експлуатації
Які літні шини вибрати, із яким малюнком, залежить від умов експлуатації автомобіля. Також слід враховувати стиль водіння та вартість моделей. Найчастіше при однакових характеристиках ціна різниться. І тут робиться ставка на доцільність:
- для експлуатації в змішаному режимі, коли асфальт періодично змінюється ґрунтовими дорогами, краще вибрати асиметричний протектор. Це надійне зчеплення, аквапланування та комфорт управління;
- симетричні протектори підійдуть для мешканців міста. Вони добре тримають мокрий асфальт, але не ефективні на бруді. Клиноподібні блоки, розташовані біля краю бігової доріжки, при їзді по мокрому грунту, швидко забиваються і шини починають «плисти». Моделі із спрямованим малюнком відрізняються низьким рівнем шуму.
Підібрати відповідний тип малюнка протектора — уникнути проблем з прохідністю та керованістю. Тут потрібна конкретика, оскільки «золотої середини» немає.
Розміри літніх шин
Типові розміри допомагають вибрати покришки, що підходять по висоті профілю (бічного ребра), ширині та діаметру під встановлені на автомобіль колісні диски. Це комбінація чисел та букв, де:
- перше значення – ширина покришки. Може змінюватись від 175 до 275;
- друге, що йде через дріб – висота чи профіль. Це співвідношення висоти до ширини. Чим менше значення, тим нижче профіль та ширше покришка;
- третя цифра – діаметр;
- літера, що є перед цим значенням, вказує на конструкцію шини:
- R-радіальна (найпоширеніший тип), встановлюється на легкові автомобілі. Можна також зустріти позначення D-діагональна, але така конструкція майже не використовується виробниками.
- C – повнопрофільна покришка, що відрізняється посиленням, використовується на мінівенах, невеликих вантажівках.
Важливу роль у виборі шин грає профіль. Чим він нижчий, тим більший діаметр диска та ширина. Якщо висота покришки (значення після дробу) нижче 70, вона вважається низкопрофильною. Це дає велику площу зчеплення з дорогою, покращує зчеплення. Додатково така гума оснащується ребром жорсткості, відбійником. Він робить боковину покришки стійкою до механічних пошкоджень, запобігає пошкодженню структури під час руху на спущеній шині.
Низькопрофільні автомобільні шини найчастіше встановлюються в комплекті з легкосплавними дисками. Таке поєднання характерне для потужних автомобілів, його обирають водії, які віддають перевагу спортивному стилю їзди. Це збільшення динаміки – розгону у разі скорочення гальмівного шляху. Недолік – невелике збільшення витрати палива.
Літня гума з високим профілем – оптимальний варіант для експлуатації в умовах міста та для шосе за помірного стилю водіння. Це також покращена прохідність, оскільки ребро підвищує дорожній просвіт – кліренс. Одягаються такі покришки і на металеві, і на легкосплавні диски.
Вибираючи шини слід враховувати рекомендації виробника авто, який вказуе типорозмір що підходить для конкретної моделі автомобіля. Вона міститься в технічній документації, необхідну інформацію можна знайти на офіційних веб-сайтах марок.
Додаткові дані, які розміщуються поруч із типовими розмірами:
- Aquatred, Aquacontact, Rain, Water, Aqua або зображення парасольки повідомляють, що шина спроектована для дощу.
- Outside та Inside – вказівка сторони на асиметричній гумі.
- Rotation із зображенням стрілки – вказівка напряму малюнка проектора.
- Max Pressure – максимально допустимий тиск.
- Steel повідомляє про те, що конструкція корду металева.
- Traction А, В, С — здатність гальмування на мокрому дорожньому покритті.
Важливо приділяти увагу тиску у шинах. Влітку через нагрівання тиск зростає, що призводить до деформації корду. Уникнути такого ефекту допоможе закачування інертних багатокомпонентних газових складів. Але для збереження функціональності потрібне забезпечення повної герметичності покришки. Проколи, нещільне прилягання диску випускає газ, вимагає нового закачування.
Індекс швидкості – що означає і як вибрати
Усі покришки піддаються лабораторним випробуванням визначення, яку граничну швидкість здатна витримати гума. Це максимум, що шина витримує протягом 10 хвилин. Позначається параметр літерами, які розташовані за розміром та позначенням вантажопідйомності на бічній поверхні. Існують такі індекси швидкості, що відповідають цифровим виразам:
- Q – 160 км/год;
- R – 170 км/год;
- S – 180 км/год;
- T – 190 км/год;
- H – 210 км/год;
- V – 240 км/год;
- W – 270 км/год;
- Y – 300 км/год;
- Z – 240+ км/год.
Увага! Цей показник – не швидкість, на якій можна їздити, а межа збереження фізичних властивостей, показників певний проміжок часу. Тому забороняється перевищувати індекс швидкості, оскільки це спровокує аварію. Не можна нехтувати рекомендаціями виробника.
Чим вище гранична швидкість, тим м’якша гума, що необхідно для забезпечення зчеплення з дорожнім покриттям. Відповідно, така шина зношується швидше, ніж зразки з нижчим індексом швидкості. Фанатам динаміки, агресивного стилю водіння – найкраща шина з високим швидкісним максимумом. Компромісу тут бути не може, тому що на кону стоїть безпека, здоров’я власника автомобіля, інших учасників дорожнього руху.
Купуючи комплект гуми, слід правильно вибрати індекс швидкості. Для цього враховуються повсякденні умови експлуатації: місто, шосе, змішаний режим. Не має значення модель та рік випуску авто.
ВАЖЛИВО! Рекомендується для забезпечення безпечної експлуатації транспортного засобу купувати шини швидкісний максимум яких перевищує аналогічний показник автомобіля на 10–15 км/год. Якщо у машини на спідометрі позначки закінчуються на 200 км/год, то гуму потрібно брати зі швидкісним індексом 210 км/год.
Індекс навантаження
Параметр вказується у цифрах, які розташовані між типовим розміром та індексом швидкості. Це значення максимальної вантажопідйомності, яку шина витримує на певній швидкості з відповідним показником тиску. Допускається короткочасне перевищення показника трохи більше, ніж 30%. Індекс навантаження варіюється в межах 265-1700 кг, що виражається в позначеннях, що наносяться на боковину покришки від 62 до 126 кг. Кожне значення збільшує показник на 7-10 кг.
Індекси швидкості та навантаження взаємопов’язані. Якщо на боковині шини стоїть буква «W», то обмеження навантаження розпочнуться лише після досягнення 240 км/год. Після цього рубежу необхідно зменшувати значення індексу приблизно 3% кожні 10 км/год. Значить, при досягненні допустимого швидкісного максимуму – 270 км/год індекс навантаження має бути знижений на 9%.
У виборі літньої гуми важлива хороша теоретична база, знання особливостей та умов експлуатації автомобіля, раціональний підхід. Це гарантія того, що комплект покришок прослужить не один сезон.
Огляд брендів. Топ 10 літніх шин
Не завжди «відомий» означає «якісний». Не варто платити лише за ім’я. Але щоб вибрати хороші літні шини, правильніше буде довіритися іменитим виробникам. Поговоримо про них нижче.
У топ найвідоміших покришок на літо входять такі марки:
- Yokohama BluEarth.
- Плюси: помірна вартість, мала вага гуми, низька шумність; дозволяють заощадити паливо до 10%.
- Мінуси: невисокий комфортність їзди, складна керованість при екстремальному керуванні автомобілем.
- Hankook Kinergy Eco.
- Плюси: невисока вартість, першокласне зчеплення з дорогою, стовідсоткове відведення вологи завдяки наявності триканальної канавки.
- Мінуси: висока шумність, погано керуються на мокрому асфальті, мають зубчастий протектор.
- Nokian Nordman SX.
- Плюси: доступна ціна, асиметричний малюнок, хороша прохідність.
- Мінус: висока шумність.
- Nokian Hakka Green.
- Плюси: доступна ціна, низька шумність, низький ступінь зносу, високі гальмівні характеристики. Добре управляються, знижують витрати палива.
- Мінуси: невеликий експлуатаційний термін, що мало підходять для руху на великих швидкостях.
- BF Goodrich Grip.
- Плюси: невелика вартість, хороша маневреність, стійкість, жорсткість.
- Мінуси: низька плавність ходу, низька зчеплюваність із мокрим асфальтом.
- Michelin Primacy 3.
- Плюси: асиметричний малюнок, відмінна «зчеплюваність» з дорогою, якісні гальмівні характеристики, низький ступінь зносу, низька шумність, комфортна їзда, мінімізація паливних витрат.
- Мінуси: м’який корд, висока вартість.
- Michelin Energy Saver+.
- Плюси: дуже стійкі до зносу, мають низьку опірність до кочення.
- Мінуси: досить шумні, жорсткі, погано керуються сухим дорожнім полотном.
- Conti Premium Contact 5.
- Плюси: еластичність, високі гальмівні характеристики, чудове балансування.
- Мінуси: призначені винятково для якісних доріг; швидко зношуються через м’який корд.
- Toyo Proxes T1-R.
- Плюси: чудове зчеплення з трасою, повна керованість на високій швидкості, стійкість до аквапланування.
- Мінуси: шумні, швидко зношуються, дорого коштують.
- Bridgestone Turanza T001.
- Плюси: призначені для мокрої погоди, мають малий гальмівний шлях.
- Мінуси: не підходять для машин із жорсткою підвіскою; можуть використовуватись тільки на рівних, якісних трасах.
Сподіваємося, ця стаття прояснила вам питання, як правильно вибрати літні шини. Рівних вам доріг та приємної їзди у будь-яку пору року. Робіть покупки з розумом, катайтеся з насолодою!
